Tema 5: aprenentatge a Internet

Volguts lectors 🙋
Sent conscients de la gran repercussió que té Internet en les nostres vides, avui em dirigeixo a vosaltres per explicar-vos els meus nous descobriments en el camp tecnològic. He navegat per diferents recursos existents a Internet, com les WebQuests, caceres del tresor, blogs i wikis, amb els quals  es poden construir processos d'ensenyament-aprenentatge significatius. 

La WebQuest és un model d'aprenentatge extremadament simple i ric per tal de propiciar l'ús educatiu a Internet, basat en l'aprenentatge cooperatiu i en processos d'investigació per aprendre. Es tracta, per tant, d'una activitat enfocada a la investigació, en la qual la informació que usa l'alumnat és, principalment, descarregada d'Internet. En definitiva, és una eina molt útil en el camp de l'ensenyança, ja que incita els alumnes a investigar, potencia el pensament crític, la creativitat  i la toma de decisions. Podem trobar diferents dissenys, però totes tenen la mateixa estructura (introducció, tasca, procés, avaluació, conclusió i orientació didàctica). 
M'ha resultat molt interessant aquesta WebQuest https://sites.google.com/site/solsonatalarn/home
dedicada per aprendre a escriure contes. Aquesta activitat resultaria interessant per a alumnes que comencen l'educació secundària i comencen a aprofundir en les destreses escrites. 

En segon lloc, em referiré a la cacera del tresor. Aquest recurs proposa preguntes i dóna als alumnes les URLs per a poder trobar les respostes a Internet. Al final de la tasca, els alumnes han d'intentar resoldre en grup una última qüestió, reflexionant a partir de les preguntes abans formulades. La seua estructura és: introducció, preguntes, la gran pregunta, recursos d'Internet i, de vegades, apareix una portada o presentació i un apartat d'avaluació. En comparació amb la WebQuest, la cacera del tresor és més senzilla i concreta, mentre que la WebQuest implica un major processament de la informació.  La web proposada és 
En aquesta web s'intenta potenciar l'aprenentatge de les llengües i la cultura de cada una d'elles. Hem de conscienciar el nostre alumnat de la importància de totes les llengües sense menysprear cap d'elles. 

En tercer lloc, el blog, una eina de la qual estem fent ús ara mateix. Es tracta d'un altre recurs que es pot utilitzar amb els nostres alumnes i que constitueix un gran espai d'aprenentatge, ja que, com si fóra un diari, el professorat pot crear un blog de la seua matèria per tal d'ampliar els continguts que, per falta de temps, no es poden profunditzar a classe o, inclús, els alumnes poder crear-se un i utilitzar-lo com a portfoli. A més, és un recurs que promou la comunicació i, en aquest sentit, resulta molt útil per a treballar l'expressió i comprensió escrita i lectora.

A partir de diferents directoris he navegat per diversos blogs. http://blogscatala.cmact.com/ en aquest concretament, em pareix de gran utilitat l'apartat "d'actualitat i notícies" que apareix en el primer directori, ja que, a partir d'aquest podem accedir a una gran quantitat de blogs on es publiquen articles, opinions, que es poden treballar amb els alumnes i poden servir de material per fer-los reflexionar. https://jaumepubill.blogspot.com/ com aquest exemple. Vos invite que ho visiteu.

Per últim, parlaré de la wiki. Consisteix en un lloc col.laboratiu que pot ser editat per diversos usuaris. Des del punt de vista educatiu, serveix com a suport del material en l'aula, promou la comunicació entre estudiants d'una mateixa classe, enriqueix els treballs en grup i permet recopilar informació. Aquesta wiki es pot utilitzar en classe per a dinamitzar el ritme de les explicacions i donar pas a espais més lúdics dins de l'aula.


Al meu parer, quasi tots els recursos que ens ofereix Internet, tractats de forma adequada, ens poden ajudar en classe. Les noves tecnologies obrin la porta a una infinitat de recursos educatius que hem d'aprofitar i aprendre a manejar-los adequadament perquè els resulten atractius als nostres alumnes i els enganxen.

Que tingueu un bon cap de setmana!


Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

TEMA 2: La llengua i les TIC

TEMA 4. Informació a Internet

Tema 4. Informació a Internet